vaseline

Woensdagavond plaatste ik de voederbak bovenop de bijenkast om het bijvoederen te beginnen opdat het volk optimaal de winter doorkomt. Vanaf eind augustus worden immers de winterbijen aangemaakt die de winter moeten overleven om het volk dan in het voorjaar weer op te starten. De winterse versies overspannen een periode van 6 tot 8 maanden, terwijl de zomerse enkel 6 tot 8 weken leven. Laatstgenoemde leveren dan ook een veel intensievere arbeid dan eerstgenoemde. Afin, dit gezegd zijnde kwam ik mijn eerste probleem tegen. Ik had de folie tussen de romp van de kast en het deksel verwijderd en had er de voerderbak tussengezet, zonder folie … aangezien de voederopening over de ganse breedte van de kast gaat dacht ik niet dat de bijen de boel zouden dichtbouwen. Halees pindakees, toen ik deze avond een ‘grondige’ controle deed ( even checken of er tijdens de verhuis niks gebeurd was met oa de koningin … ), kreeg ik de voederbak niet opgetilt … een spontane homergewijze ‘dough’ schoot door mijn hoofd. Na wat gewrikkel en gedoe dan toch de boel opengekregen, maar natuurlijk niet prettig voor de zwerm … De folie ligt er ondertussen terug in ( met een uitsparing in het midden ) en de voederbak heb ik ontdaan van opgebouwd raat. Om die bijvrij te krijgen had ik die eerst voor de kast gezet, denkende dat die bijen wellicht ook haalbijen zijn in het veld en de weg wel terug zouden vinden naar de opening vooraan de kast … een 40-tal slaagden er in. Maar aangezien het donker werd heb ik het kluitje bijen dat geen goesting had om te ‘moven’ afgeklopt in de kast … met succes. Morgenvroeg zet ik de voederbak, properkes ondertussen, er terug op, maar dan met een aangepaste folie. Met enkele foto’s was het wellicht allemaal duidelijker … nog even geduld …

ps. wat de titel betreft, de randen instrijken met vaseline is ook eentje om te onthouden als je de verschillende onderdelen makkelijk van elkaar wilt halen. Die zetten de bijen graag vast dmv wat propolis.

pps. de koningin liep vrolijk te wezen … hoera!

Een Reactie op “vaseline

  1. Pingback: belovend « Gezoem in de Pontstraat.

Geef een reactie

