bijenhal deel 3

De bijenkasten staan op een verhoogje. Literatuur gaf mij verschillende wijsheden … een boek sprak over niet lager dan 20 cm te gaan, anders vinden de bijen de vliegplank niet ( maar daar denk ik het mijne van ). Een andere sprak over 40 cm als ideale hoogte om de kast op te zetten. Ik heb vooral een beetje zitten uitrekenen wanneer er 3 rompen op elkaar staan, ik nog makkelijk de kast kan inspecteren. Eventuel kan een kast met 1 romp op een verhoogje geplaats worden, een variatie in hoogte voor ¬†bijenkasten die buren zijn wordt wel geapprecieerd door de bewoners naar het schijnt. Op dit moment staat er nu dus een combinatie van bodemplank, een romp met 11 ramen, een voederbak en tenslotte een deksel. Op deze manier gaat hij ook de winter in. De rest van het materiaal is ook al aanwezig.

ps. het bijvoederen gebeurt zonder dat de bijen uit de kast kunnen … kwestie om de mensen die zich zorgen maken over ons Janne gerust te stellen. Het bewust maken van wat wel en niet mag is een uitdaging op zich, maar ik merk dat ze wel snapt waarom ik voorzichtig in en rond de bijenhal te werk ga.

Geef een reactie

