vlier

Een lekker drankje om de nakende herfst/winter te trotseren … men neme een ganse emmer vlierbessen ( enkel de rijpe – de groene hebben naar het schijnt zoon beetje een giftig effect in grotere porties ) … rits de bessen met een vork van de trossen ( niet erg dat er nog wat steeltjes en takjes meesukkelen ) … neem je grootse pot en doe er een bodempje water in … en nu koken die boel, samen met wat stukjes gember, een citroen, een sinaasappel, verse tijmtakjes en wat kruidnagels … na een halfuurtje alles door een zeef halen … laat afkoelen tot ongeveer 40 graden en laat er anderhalve kilo ( pakt 750 gram op 1 liter sap ) honing oplossen … let er op dat je honing niet te warm krijgt want dan gaan zijn gezonde eigenschappen verloren … als de honing opgelost is kan je ze in flessen doen ( ik doe er nog enkele verse kruidnagels bij – schijnt dat dit het sap langer houdbaar maakt ) … et voila, zo moeten we met 4,5 liter toekomen doorheen deze winter … prosit!

3 Reacties op “vlier

  1. Toftof, wist niet dat dit al op je site stond! (mede omdat je bij commentaar ook altijd verwijst naar de blog waar geen tekst meer op verschijnt; allé, ik veronderstel toch dat jullie één en dezelfde Warre zijn?)

  2. Jup🙂 … welkom op mijn blogje …

  3. Hoe was het sapje tijdens de winter?

    ben hier aan het neuzen, m’n ventje wil gaan imkeren maar ik ben nog wat huiverachtig, ik verstijf als ik gezoem hoor. maar zag je dochtertje rond de bijen, jawel alles was toe en gaf me toch wat meer vertrouwen.

Geef een reactie

